Vakantie en eerste dagen school - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Joanne Gulik - WaarBenJij.nu Vakantie en eerste dagen school - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Joanne Gulik - WaarBenJij.nu

Vakantie en eerste dagen school

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

13 Oktober 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

De eerste week school zit er al bijna weer op! Hoogste tijd om jullie weer eens op de hoogte te brengen van alles wat ik heb gedaan de afgelopen tijd!

De laatste dagen in de vakantie heb ik heerlijk genoten van alles hier. Vorige week vrijdag (7/10) ben ik met Ariane naar één van de vele parken geweest hier in Auckland. Daarna zijn we naar een leuke wijk geweest, Ponsonby. Hier vind je allemaal tweedehands winkeltjes en verschillende cafés. Het weer was 's middags niet zo mooi, dus we waren helemaal nat geregend maar het was wel heel gezellig!

Zaterdags zijn we met een groep van 4 (internationale studenten) naar het eiland Rotoroa Island geweest (dit ligt achter Waiheke). We gingen eerste naar het centrum en namen daar een boot naar Rotoroa, dit was een rit van ongeveer 75 minuten. Het weer was echt prachtig deze dag! Eenmaal op het eiland moesten we eerste naar een speciale hal, daar gingen ze vanalles vertellen over het eiland. Ook gingen ze de inhoud van je tas controleren op 'gevaarlijke' dingen voor de natuur. Toevallig werd er op de dag dat wij kwamen een kiwi uitgezet. Het was een hele happening maar wel leuk om te zien! Daarna hebben we over het hele eiland gewandeld. Het eiland is vrij klein dus dat doe je rustig in zo'n 3 uur. Je komt het ene na het andere mooie uitzicht tegen! We hebben heerlijk geluncht op het strand. We waren zo blij dat het weer meezat, we hebben echt de hele dag stralend weer gehad. Je moest je wel goed insmeren want je verbrandt echt heel snel. Na een heerlijke kop thee (gratis :P), moesten we om 17.00 uur de boot terug naar Auckland nemen. De dag was echt heel erg leuk en we hebben enorm genoten van de dag!

Op zondag ben ik met 4 internationale studenten naar een Franse 'foodmarket' geweest. Het weer was nogal slecht, maar dat maakte het echt niet minder leuk! Ik waande me echt op vakantie met al het heerlijke Franse eten. Ik heb een heerlijke crêpe gehad! Na de markt ben ik met Ariane naar de supermarkt geweest om wat lekkers te halen om mee te nemen naar school. Verder hebben we op zondag niet zoveel gedaan want, we waren nog aardig moe van zaterdag.

Dan op maandag had ik m'n eerste dag school! Mijn wekker gaat hier om 7.00 uur en we vertrekken van huis om 7.45 uur. We lopen naar het station en dan gaan we met de trein naar Avondale. Daarna moeten we nog zo'n 10 minuten naar school lopen. Ik had nog geen uniform 's ochtends dus ik was zo ongeveer de enige zonder uniform aan. Ariane bracht me naar 'the international department', ik moest me hier melden en met nog 4 anderen moesten we een Engelse test doen. De test was echt vrij makkelijk. Daarna moest ik mijn vakken kiezen voor deze periode. Ik heb natuurkunde, wiskunde (calculus), biologie, pschologie en Frans. Ik mocht zelf kiezen wat ik wou en er zijn geen verplichte vakken hier. Het enige wat verplicht is het aantal vakken dat je moet kiezen (dat zijn er 5). Nadat ik mijn vakken had doorgegeven zijn we met ons groepje naar de collegeshop gegaan. Daar hebben we ons uniform gekocht. Het is heel apart om een uniform aan te hebben, het voelt niet echt natuurlijk maar goed. Daarna werd ik voor 1 dag aan een meisje gekoppeld die mij een beetje wegwijs maakte door de school. Na school moest ik nog goede schoenen kopen. Ze zijn hier heel erg streng met het uniform, voor na en tijdens school wordt je door elke docent gecontroleerd of je wel alles aanhebt en of je het wel op de juiste manier draagt.

De school is hier totaal anders. Het eerste grote verschil is dat je hier dus maar 5 vakken volgt. Ook heb je hier allemaal losstaande gebouwen, je moet dus steeds best een stukje lopen om naar je volgende lokaal te gaan. Ook werken ze hier niet met boeken, alleen met losse blaadjes volgens mij. Het enige boek dat ik de afgelopen dagen in mijn handen heb gehad was een heeeeeel dik psychologie boek. Er zijn nog veel meer verschillen maar het is veel te veel om alles te vertellen.

Tot nu toe vind ik de lessen psychologie en Frans het leukst. Ik heb best leuke docenten en in elke les is er wel iemand naast wie ik kan zitten. Omdat ik in het laatste jaar zit, zijn er niet veel internationale studenten. Hierdoor zijn er altijd wel mensen die geïnteresseerd zijn in je. Dat is best grappig en leuk want dan heb je direct wat vrienden (die niet internationale studenten zijn).

De afgelopen dagen heb ik behalve school niet heel veel gedaan. Ik heb geen huiswerk omdat iedereen zich aan het voorbereiden is voor de examens die over 3 weken zijn. Het enige is dat ik in een aantal lessen niet kan doen, maar gelukkig zijn er een aantal lessen (psychologie, natuurkunde en Frans) waarin ik wel iets kan doen.

We hebben woensdag te horen gekregen want we tijdens de examenperiode gaan doen met alle internationale studenten. We hebben een heel leuk programma, 3 weken lang gaan we vanalles doen zoals windsurfen, zeilen, mountainbiken, klimmen, naar verschillende eilanden en stranden en nog veel meer.

Vandaag ben ik na schooltijd met Ariane naar een kleine supermarkt geweest, daar hebben we even iets te eten gehaald. Daarna zijn we naar een park in de buurt geweest en hebben we daar heerlijk in de zon gezeten. Het was heerlijk om na school gewoon even te zitten, te kletsen en te genieten van de mooie omgeving.
Komend weekend ga ik op zaterdag waarschijnlijk met mijn 'host mom' en Ariane naar het westen van Auckland en verder heb ik nog geen plannen.

De afgelopen twee weken zijn echt super geweest! Ik geniet van elke dag en elke dag is er wel iets leuks. En natuurlijk school is school, maar het is echt leuk dat het zo totaal anders is dan in Nederland. Je leert heel veel nieuwe mensen kennen en een totaal ander schoolsysteem wat heel interessant is.

  • 13 Oktober 2016 - 11:23

    Elisa:

    Klinkt goed :) super leuk dat je zoveel nieuwe mensen ontmoet! veel plezier

  • 13 Oktober 2016 - 13:13

    Paula Ludden:

    Gaaf om te lezen zeg. Ook die onderwijsverschillen zijn voor mij leuk om te lezen.
    Veel plezier verder! Succes met wennen aan alle nieuwe dingen, mensen, gebruiken, kleding :-).

  • 13 Oktober 2016 - 14:19

    Marion:

    Hoi Joanne, fijn om te lezen ( en te zien

  • 13 Oktober 2016 - 14:26

    Marion:

    .... En te zien), dat alles goed gaat met je! Heel veel plezier met alles wat je deze week gaat ondernemen

  • 15 Oktober 2016 - 14:51

    Maria , Oma.:

    Hoi Joanne leuk over je doen en laten te weten. Leuk dat je zo gemakkelijk vrienden maakt. Hier alles nog hetzelfde. Doeg, opa en oma

  • 18 Oktober 2016 - 19:39

    Maria:

    Hoi Joanne! Je pa en ma zijn hier. Ik moest even iets leren. Dan schrijf ik een andere keer meer. Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Actief sinds 05 Okt. 2016
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 10782

Voorgaande reizen:

27 September 2016 - 21 April 2017

High School Nieuw Zeeland

Landen bezocht: